Bocsássuk előre: a kémiatanárok csak azért rajzolnak a táblára ilyesmit, mert modellekkel dolgoznak vagy pedig leplezik az igazságot.
Nézzük meg, milyen atomképek voltak a rajzolók fejében.

Ez az atom nemzetközileg ismert jele. Ez az atom Bohr-Sommerfeld-féle modelljének az ábrázolása. Ebben az atommag körül csak bizonyos ellipszis alakú pályákon keringenek az elektronok. Ez az atom utolsó, jól rajzolható modellje, mely a XX. sz. 20-as éveiben meg is dőlt.


Ha mégis atom lenne, akkor a Thomson-féle mazsolás puding juthat eszünkbe. Ebben a mazsolák a negatív töltésű elektronok, a puding egy pozitív töltésű massza. Ezt a kedves modellt 1909 körül Rutherford kísérlete a történeti érdekességek közé tette.


Itt a XX. század első évtizede köszön nekünk. (Helló.) A szerző itt alighanem a Rutherford-kísérlet eredményére, az atom bolygómodelljére utalt. Az elektronok úgy keringenek az atommag körül, mint a bolygók a Nap körül. Csodaszép modell, de már születésekor kiderült, hogy hibás.


A legközelebb mai elképzeléseinkhez talán ez a rajz áll. Kérdés, hogy miként tudjuk magunkban elintézni, hogy a valósághoz ez áll a legközelebb, miközben a gerjesztést a Bohr-modellel szoktuk értelmezni, a héjak tanulásakor a diákok pedig olyasmit látnak a tankönyvükben, mint a bolygómodell.
Sokszor fordul elő velünk, hogy a memóriánkba égett tankönyvi ábrák eltakarják azt a képet, amely a valóságról kialakulhatott volna bennünk pl. az atomokról.
Ez a helyzet.
Hozzászólások