A Budavári Sikló 1870 óta Budapest egyik ékessége. Ehhez hasonló hegyi vasútak számos helyen működnek vagy működtek a világban. Ezeknek a szerkezeteknek a jellemzője, hogy a párhuzamos pályán mozgó kocsik egymással összhangban mozognak ellentétes irányban.
A budapesti sikló villanymotorral küzdi le a 95 méteres távot és az 50 méteres szintkülönbséget. A felső kocsik természetesen könnyebben haladnak lefelé, mint az alsók felfelé, mivel a helyzeti energiájuk nagyobb. A helyzeti energia a magasságtól függ és megállapodás kérdése, hogy mit tekintünk 0 energiájú szintnek.
A fa szállítására használt Kovászna-Kommandói erdei vasút Erdélyben található és 1236 méter hosszú. A világon egyedülálló módon kizárólag a fenti kocsik tömegéből és magasságából eredő helyzeti energiát használta az alsó kocsik felhúzására.
A Portugália északi részén fekvő Bragaban található sikló azonban utasokat szállít, mégpedig egy-egy kocsiban maximum 38-at. Nem garantálható, hogy a felső kocsiban minden áldott menetnél csupa szumós üljön, az alsóban pedig anorexiás manökenek. A bragai Bom Jesús hegyen működő sikló (Elevador do Bom Jesús) a víz tömegére számít. A felső kocsi alsó részén levő tartályba vizet engednek, így biztosítják a szükséges különbséget. Amikor a kocsi az alsó állomásra ér, a vizet kiengedik és a felső kocsit töltik meg.
Érdemes megnézni két másik, turisták által készített filmet is. Az elsőn jól látszik a felső állomáson a vízcsap is, a második, zenés film pedig a bragai Bom Jesús (Jó Jézus) egészéről szóló videós képeslap.
A siklón való néhány perces utazás után egy szép parkba érkeznek az utasok, ahol egy XV. századi zarándoktemplom, valamint a városra nyíló szép kilátás várja őket.
A szintkülönbség nem csupán a siklóval győzhető le, mivel egy nagyon szép, szobrokkal, szökőkutakkal díszített barokk lépcsőrendszer is vezet a templomhoz. Ezt sem érdemes kihagyni, de inkább lefele ajánlom, mert több energiánk jut megcsodálni a lépcső látnivalóit és a panorámát, akár szumósok vagyunk, akár manökenek.
Ez a helyzet.
A fotókat 2003-ban készítettem.
Hozzászólások