H2SO4

A világ érdekes, de ezt nem mindenki veszi észre az iskolában, vagy pedig már rég elfelejtette.
Ez a blog az ismeretterjesztésről szól. Aki minden, a blogban előforduló fogalmat ismer és ért, annak valószínűleg nem mondanak sok újat ezek a bejegyzések. Inkább azoknak szól, akik természettudományos okosságokról és butáskodásokról szeretnének valamit olvasni, (ál)tudományoskodás nélkül, egyszerű, közérthető nyelven.
Ez a blog nem tankönyv, nem törekszik teljességre, nem akar az érdeklődőre ráborítani egy kisebb kérdésnél egy egész könyvtárat. Az sem rossz, de az legyen az érdeklődő döntése.

Főző Attila László

facebook

Hozzászólások

vidzset.

Budapesti légszennyezés

Budapest szmogtérképe

A Föld által felhalmozott hő

Vízzel sikló

2008.05.24. 18:09 :: H2SO4

Nem vízi jármű és nem is állat. 42 fokos lejtőn mozog a portugáliai Braga városának látványossága.

A Budavári Sikló 1870 óta Budapest egyik ékessége. Ehhez hasonló hegyi vasútak számos helyen működnek vagy működtek a világban. Ezeknek a szerkezeteknek a jellemzője, hogy a párhuzamos pályán mozgó kocsik egymással összhangban mozognak ellentétes irányban.
A budapesti sikló villanymotorral küzdi le a 95 méteres távot és az 50 méteres szintkülönbséget. A felső kocsik természetesen könnyebben haladnak lefelé, mint az alsók felfelé, mivel a helyzeti energiájuk nagyobb. A helyzeti energia a magasságtól függ és megállapodás kérdése, hogy mit tekintünk 0 energiájú szintnek.
A fa szállítására használt Kovászna-Kommandói erdei vasút Erdélyben található és 1236 méter hosszú. A világon egyedülálló módon kizárólag a fenti kocsik tömegéből és magasságából eredő helyzeti energiát használta az alsó kocsik felhúzására.

A Portugália északi részén fekvő Bragaban található sikló azonban utasokat szállít, mégpedig egy-egy kocsiban maximum 38-at. Nem garantálható, hogy a felső kocsiban minden áldott menetnél csupa szumós üljön, az alsóban pedig anorexiás manökenek. A bragai Bom Jesús hegyen működő sikló (Elevador do Bom Jesús) a víz tömegére számít. A felső kocsi alsó részén levő tartályba vizet engednek, így biztosítják a szükséges különbséget. Amikor a kocsi az alsó állomásra ér, a vizet kiengedik és a felső kocsit töltik meg.


A sikló 1882-ben épült és a világ legrégebbi ilyen technológiájú vasútja. A szintkülönbség 116 méter, a távolság 274 méter. Egy menet során a felső kocsi helyzeti energiája folyamatosan csökken (a csökkenő magasság miatt), de ez biztosítja a másik kocsi mozgási energiájának fenntartását és a súrlódásból adódó veszteségek legyőzését.


Érdemes megnézni két másik, turisták által készített filmet is. Az elsőn jól látszik a felső állomáson a vízcsap is, a második, zenés film pedig a bragai Bom Jesús (Jó Jézus) egészéről szóló videós képeslap.

A siklón való néhány perces utazás után egy szép parkba érkeznek az utasok, ahol egy XV. századi zarándoktemplom, valamint a városra nyíló szép kilátás várja őket.

A szintkülönbség nem csupán a siklóval győzhető le, mivel egy nagyon szép, szobrokkal, szökőkutakkal díszített barokk lépcsőrendszer is vezet a templomhoz. Ezt sem érdemes kihagyni, de inkább lefele ajánlom, mert több energiánk jut megcsodálni a lépcső látnivalóit és a panorámát, akár szumósok vagyunk, akár manökenek.

Ez a helyzet.

A fotókat 2003-ban készítettem.

Szólj hozzá!

Címkék: vasút energia sikló helyzeti energia

A bejegyzés trackback címe:

https://h2so4.blog.hu/api/trackback/id/tr88485601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.