H2SO4

A világ érdekes, de ezt nem mindenki veszi észre az iskolában, vagy pedig már rég elfelejtette.
Ez a blog az ismeretterjesztésről szól. Aki minden, a blogban előforduló fogalmat ismer és ért, annak valószínűleg nem mondanak sok újat ezek a bejegyzések. Inkább azoknak szól, akik természettudományos okosságokról és butáskodásokról szeretnének valamit olvasni, (ál)tudományoskodás nélkül, egyszerű, közérthető nyelven.
Ez a blog nem tankönyv, nem törekszik teljességre, nem akar az érdeklődőre ráborítani egy kisebb kérdésnél egy egész könyvtárat. Az sem rossz, de az legyen az érdeklődő döntése.

Főző Attila László

facebook

Hozzászólások

vidzset.

Budapesti légszennyezés

Budapest szmogtérképe

A Föld által felhalmozott hő

Bukó a sisak?

2007.10.14. 16:39 :: H2SO4

Az autósok figyelnek a kerékpársisakra. Legalábbis Ian Walker közlekedés pszichológus szerint, aki érdekes vizsgálatokat végzett.
Kerékpárjára olyan ultrahangos szenzorokat helyezett, melyekkel mérni tudta a távolságot közte és az őt előző autók között. Mintegy 2500 elhaladó jármű adatait vizsgálta meg háromféle esetben. Volt, amikor viselt bukósisakot, volt, amikor nem és volt olyan is, amikor hosszúhajú parókával imitálta a női kerékpárost.

Walker mérései alapján az autósok átlagosan 8,5 centiméterrel közelebb haladnak el azon biciklisták mellett, akik sisakot viselnek. A női kerékpárosok még 5,5 centit kapnak a sofőrőktől. A kutató úgy gondolja, hogy a sisak kevésbé elővigyázatossá teszi az autósokat, mert úgy gondolják, hogy a sisakos biciklisták tapasztaltabbak a forgalomban.
A vizsgálat alatt két alkalommal egyébként 0 cm-re csökkent a távolság, de szerencsésen megúszta a busszal, illetve a kamionnal való randevút.

Különböző források szerint biztonságosnak tekinthető, ha az autó 1 méternyi helyet hagy a kerékpáros és a járműve között. Walker újra elemezte az adatait és úgy találta, hogy az általa vizsgált helyzetek 23%-ában 1 méter alá csökkent a távolság.
Olyan vélemény is akad, mely szerint a sisakosok esetében tapasztalt 8,5 centis helyszűke nem oszt, nem szoroz.
A távolságtartás a buszoknak a legnehezebb és ez a mérési adatokban is látható. Érdekes azonban, hogy a taxisok kb. 12 centivel kevesebb helyet adnak a kerékpárosoknak, mint a többi személyautó. Itt jelzem, hogy a mérések nem a nyugat balkáni világban, hanem Bristolban és Salisburyben történtek.

Vannak országok, ahol a kerékpársisak kötelező viselet. Többen vizgsálódnak, hogy a kerékpársisak használata nyomán csökkennek-e a fejsérüléssel járó balesetek. New York városában egy tanulmány szerint 1996 és 2005 között 225 kerékpáros vesztette életét közlekedési balesetben. Közülük 97% nem viselt sisakot és a fejsérülések aránya 58% volt, mely mostanság már a 80%-ot is eléri.
Ian Walker tanulmányának kivonata itt olvasható. Az eredeti cikkek olvasásához szükség lehet egy mértékegység-átalakítóra.

Walker mérései alapján arra számíthatunk, hogy az autósok "vonzódnak" a sisakos biciklistákhoz. Ahogyan Szalacsi Sándor mondaná tehát: az ellen nem véd. Ez azonban nem a sisak ellen szól, hiszen eséskor a koponyasérülés ellen igenis véd.

Ez a helyzet.

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés ultrahang bicikli bukósisak távolság

A bejegyzés trackback címe:

https://h2so4.blog.hu/api/trackback/id/tr53196003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.