H2SO4

A világ érdekes, de ezt nem mindenki veszi észre az iskolában, vagy pedig már rég elfelejtette.
Ez a blog az ismeretterjesztésről szól. Aki minden, a blogban előforduló fogalmat ismer és ért, annak valószínűleg nem mondanak sok újat ezek a bejegyzések. Inkább azoknak szól, akik természettudományos okosságokról és butáskodásokról szeretnének valamit olvasni, (ál)tudományoskodás nélkül, egyszerű, közérthető nyelven.
Ez a blog nem tankönyv, nem törekszik teljességre, nem akar az érdeklődőre ráborítani egy kisebb kérdésnél egy egész könyvtárat. Az sem rossz, de az legyen az érdeklődő döntése.

Főző Attila László

facebook

Hozzászólások

vidzset.

Budapesti légszennyezés

Budapest szmogtérképe

A Föld által felhalmozott hő

Körsugárzó

2008.08.03. 16:44 :: H2SO4

Aki repülővel érkezik Budapestre, sokszor tapasztalja, hogy a vasmadár átrepül a főváros felett, majd Monor környékén visszafordul és a leszállópálya felé veszi az irányt. Ez nem azért van, mert az alvó, részeg pilótákat nem tudják idejében felkölteni a kótyagos, utaskísérő barátnőik, hanem ez a reptér megközelítésének módja. Alább a lila vonalak is jelzik ezt.

A körsugárzóval nem is találkoztam volna, ha nem bukkanok rá geocaching közben. Monor és Vasad között a kukoricatáblák között egy érdekes építmény áll. Ez egyike azon állomásoknak, amelyek rádióhullámokat sugároznak 360 fokban a repülésnavigáció segítése érdekében.

A szimmetrikus építmény furcsán fest a határban. Valójában két funkciót is ellát.

A repülőgépek többsége ma már saját navigációs eszközökkel van ellátva, de még akadnak olyanok, amelyek földi sugárzó pontok alapján állapítják meg a helyzetüket. A Monor közelében levő állomás egy VOR (VHF Omnidirectional Range), azaz egy rádióhullámokat kibocsátó körsugárzó. A monori VOR (VOR MNR) 112,5 MHz frekvenciájú hullámokat sugároz, így a pilóta megállapíthatja azt az irányt, amelyben hozzá képest az adó van. A repülőgép műszerfalán van olyan kijelző, mely ezt az irányszöget mutatja.

A másik feladat a távolság megállapítása. A fenti építmény még egy DME (Distance Measuring Equipment) egységet is tartalmaz. Ez rádióimpulzusokat bocsát ki a repülők számára, amelyek az impulzusok között eltelt idő alapján becsülik meg a távolságot az adótól. Ma már ez az eszköz is idejét múlt, nem is nagyon pontos, de sok helyen még léteznek ezek az adók.

A monori VOR-DME a HungaroControl honlapjáról letölthető térképen is szerepel (alább az alsó kör). Az állomás területére nem szabad bemenni, de kívülről bárki megnézheti, ha Monornál a 4-es útról Vasad felé kanyarodik, majd kb. 1,3 km megtétele után besétál jobbra egy földúton, a kukoricaföldek között. A monori adó nagyon közel van a ferihegyi reptérhez, így annak segítségével a leszálláshoz meghatározható (volt) az irány.

Szívesen veszek kiegészítéseket olyanoktól, akik (velem ellentétben) értenek a repüléshez.

Ez a helyzet.

3 komment

Címkék: frekvencia hullám repülőgép rádióhullám

A bejegyzés trackback címe:

http://h2so4.blog.hu/api/trackback/id/tr60598571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mus 2008.09.11. 22:59:46

A DME-ről írod, hogy az impulzusok közötti időből tudja számolni a távolságot.

Nos a VOR is impulzusok közötti idő alapján tudja számolni az irányt (Észak, Dél, Kelet Nyugat)
A megfejtés a következő: a VOR nyalábja egy nagyon szűk iránysávú (hegyes kúp, avagy jól fókuszált nyaláb) sugárzás. Szabbvány idő alatt fordul körbe. (azt hiszem 1mp de erre ne vegyetek mérget) amikor pontosan Észak felé mutat, akkor egy minden irányú (vagyis irányítatlan másszóval körsugárzó) jelet csippantanak mellé. A 0 fokos jel és a körbeforgó jel idejének különbségéből a vevő tudja a kör melyik pontján jár a nyaláb azaz milyen irányban van az őt kisugárzó adó tőlünk. Ha 0,25mp az idő mi keletebbre vagyunk az adó nyugatabbra. Ha 0,5mp az eltelt idő, akkor mi délebbre vagyunk az adó tőlünk északabbra. Hiába a nagy GPS őrület, azért a VOR nem egy buta szerkezet, és egész pontos navigálást tesz lehetővé.

frikazojd 2008.09.12. 01:02:50

ömm én annyit tudok, hogy a rávezető lila csík neve initial approach, és amikor már ráfordul a gép a pályára, és csak egyenesen le kell szállnia, az a final approach.